Wie hier al vaker kwam meelezen weet dat ik graag georganiseerd en voorbereid ben. Nu heb ik ook een ICE-map of een ‘In Case of Emergency’-map aangelegd. Daar vind ik alles in terug wat ik in een noodsituatie nodig kan hebben. En ook buiten noodsituaties komt zo’n handig overzicht van pas!
Na het overlijden van mijn tante waren we plots geconfronteerd met 1001-vragen. Welke verzekeringen had ze, wie moesten we verwittigen, welke lidmaatschappen en accounts moesten we opzeggen,… Zij had hier zelf vast goed zicht op maar voor ons was het niet makkelijk om uit te zoeken.
En het hoeft eigenlijk helemaal niet zo extreem te zijn als een overlijden. Toen ik verhuisde moest ik goed uitzoeken wie ik hier allemaal van moest verwittigen. Mijn administratie had ik vrij goed op orde maar het kon nog beter.
In mijn telefoon had ik al enkele ICE-nummers genoteerd. Dit zijn de personen die verwittigd moeten worden in een noodgeval. Ik besloot dezelfde term te gebruiken voor deze map. Meer nog dan een map voor noodsituaties, zag ik het als een handig overzicht voor mezelf.
Wat zit er in mijn ICE-map?
Het is momenteel nog een work-in-progress maar dit is de indeling die ik denk aan te houden:
- Persoonlijke info: geboortecertificaat, medische info, kopie identiteitskaart en paspoort, wachtwoorden* en inloggegevens,…
- Financiële info: overzicht banken (rekeningnummers, leningen, beleggingen, pensioensparen,…), financieel plan,…
- Verzekeringen: welke polissen (familiale, brandverzekering, autoverzekering,…) + contactinfo,…
- Info i.v.m. woning: overzicht leveranciers nutsvoorzieningen, attesten, postinterventiedossier met overzicht garanties,…
Gebruiksaanwijzingen bewaar ik in een aparte doos. - Business info: overzicht tools + inloggegevens, overzicht abonnementen, gegevens sociaal secretariaat & boekhouder, contactgegevens klanten,…
- Testament + info voor je nabestaanden (waar kunnen ze wat vinden (bv. adressenlijst via Google Contacts), laatste wensen,…)
Dat laatste hoofdstukje is misschien wat luguber maar geloof me, het zal je nabestaanden erg helpen in een sowieso moeilijke tijd!
*wachtwoorden schrijf je best niet voluit, tenzij je ze in een kluis kan bewaren (en dan nog is voorzichtigheid geboden).
Waar bewaar je je ICE-map?
De map samenstellen is op zich vrij eenvoudig, eens je alle documenten verzameld hebt. Wat ik zelf moeilijker vind, is waar ik deze map best kan bewaren. De map bevat heel wat persoonlijke info en je wil deze dus zeker op een veilige plek bewaren. Aan de andere kant is het een document waar je regelmatig naar terug zal grijpen en die ook bij noodsituaties meteen gevonden moet worden.
Verstop de map dus goed en vertel een vertrouwenspersoon waar de map gevonden kan worden. Je kan de map eventueel opsplitsen en de gevoelige informatie op een minder toegankelijke plek leggen.
Een digitale kopie, beveiligd met een wachtwoord kan ook een optie zijn. En als je een brandkluis hebt, is dat ook een goede plek om je ICE-map (of een kopie ervan) te bewaren.
Waarom heb je een ICE-map nodig?
- Om het jezelf makkelijk te maken: alles netjes bij elkaar.
- Om het je naasten makkelijk te maken: indien nodig, hebben ze meteen alle info bij elkaar. Het is een echte handleiding.
- Omdat je tijd zal winnen door alles op één plek te verzamelen.
- Omdat je geld zal winnen door zicht te hebben op je verzekeringen (dubbels?), abonnementen,…
Noodnummers-lijstje
Misschien een buitenbeentje in dit artikel maar ik vond het er wel bij passen. Als je dan toch bezig bent met je ICE-map, maak dan ook even vijf minuutjes tijd om een lijstje met noodnummers te maken en in je huis op te hangen.
Een must voor elk huis: een lijst met noodnummers
Maak een lijstje met noodnummers, de dichtstbijzijnde dokter, je huisdokter, apotheek,… print het uit, plastificeer je lijstje en hang het op een toegankelijke plaats in je huis: bij de telefoon, op de koelkast of bij de meterkast,… Enfin, gelijk welke plaats waar je er makkelijk bij kan en vooral waar je het niet vergeet. Ook handig als je deze nummers voorprogrammeert in je mobiele telefoon!
Komt er iemand house- of babysitten? Geef hen een extra print-out. Extra handig: zet ook je ‘adres‘ op het lijstje. Zeker in noodsituaties kan het gebeuren dat de house- of babysitter zich het adres of het huisnummer niet meer kan herinneren.
Pin for later
Bewaar dit artikel op Pinterest zodat je het later gemakkelijk terugvindt!